Menu

Thursday, March 12, 2015

MENYINGKAP SEJARAH BURGER DI MALAYSIA




      Warganegara Malaysia hari ini adalah sangat akrab dengan jenama makanan segera antarabangsa seperti Kentucky Fried Chicken, McDonald, Burger King, Wendy, Carl Junior dan A & W untuk menikmati hidangan burger yang ditawarkan disetiap rangkaian restoran yang terdapat berhampiran dengan lokasi anda. Ini akan menjadi persoalan yang besar bagi setiap pecinta burger yang selalu tertanya-tanya ‘bila’ dan ‘bagaimanakah’ perniagaan burger bermula di Malaysia. Mari kita meneroka lebih banyak persoalan untuk mencari jawapan apabila saya mewawancara pengasas Ramly Burger iaitu Dato Ramly bin Mokni di kilangnya yang terletak di Cheras. 
Suatu masa dahulu, burger tidak pernah wujud dalam senarai makanan yang terdapat di Tanah Melayu atau lebih dikenali Malaya. Penduduk awal semenanjung Tanah Melayu lebih mengenali masakan traditional seperti nasi lemak dan kuih muih sahaja.  Pengaruh budaya makanan dari luar terutamanya rempah ratus dari negara India seperti jintan manis, jintan putih, kulit kayu manis, halba campur, ketumbar, buah pelaga, dan bunga lawang telah masuk didalam menu masakan harian penduduk tempatan. Hal sebegini menjadi tunjang perbualan penduduk setempat untuk membeli barangan harian seperti beras, ikan dan sayur di pasar awam setempat. Mereka lebih suka berkongsi dan bertukar resepi makanan sesama mereka untuk dihidangkan kepada keluarga masing-masing.

       Perkembangan pesat perlombongan bijih timah di negeri Perak telah menarik minat pelabur luar terutamanya dari Amerika Syarikat dan Eropah untuk bermaustatin di Ipoh dan Penang. Selaian pelabur, penjajah British lebih awal telah sampai di Tanah Melayu untuk berurusan dengan pembesar-pembesar yang ada di setiap negeri Tanah Melayu. Barang –barang keperluan makanan mereka memang sukar untuk diperolehi disekitar pasar awam tempatan. Oleh itu, Cold Storage telah membuka cawangan di Klang, Penang, Taiping and Telok Anson (Teluk Intan) sebelum tahun 1932 lagi bagi memenuhi permintaan untuk barangan import dari negara seperti Amerika Syarikat dan Eropah. 

   Pada ketika itu, Republik Singapura merupakan salah satu perlabuhan yang penting untuk perdanganan antara China dan Amerika Syarikat. Barang-barang yang telah diimport akan dibawa masuk melalui pelabuhan di Singapura. Disinilah titik permulaan sejarah burger di Malaysia telah bermula apabila pengurusan Cold Storage telah membuka cawangan di Tanah Melayu selepas Singapura.

   Untuk makluman, Cold Storage merupakan sebuah pasaraya yang berpangkalan di Singapura dengan menjual barangan keperluan harian termasuklah barangan sejuk beku dari luar negara. Selepas tahun 1932, Cold Storage telah berkembang hampir di setiap bandar di Semenanjung Tanah Malayu termasuklah Kuantan dan Johor Bahru. Kebanjiran penjajah British dan sanak saudara mereka ke Tanah Melayu telah meningkatkan lagi permintaan untuk barangan import yang telah dijual di semua rangkaian pasaraya Cold Storage. Dalam masa yang sama, penduduk tempatan juga telah mendapat pendedahan awal kepada barangan yang diimport dari luar negara. Antara barangan yang dijual seperti ubi kentang, tepung, bijirin, roti, susu, coklat, magerin dan lain-lain lagi.

Selepas sejarah perniagaan Cold Storage berkembang di Malaysia, penduduk tempatan telah didedahkan pula dengan hidangan lazat antarabangsa seperti A&W, McDonald dan Burger King selepas negara kita mencapai kemerdekaan yang pertama iaitu 31 Ogos 1957. Pada masa itu, jenama-jenama restoran makanan segera dari Amerika Syarikat telah menjadi peneraju utama dalam industri makanan segera atas faktor memudahkan rakyatnya untuk mendapatkan bekalan makanan yang cepat dan mudah diperolehi disetiap bandar-bandar utama. Kini sejarah burger di Malaysia dapat dilihat melalui kemasukan rangkaian restoran antarabangsa dari Amerika Syarikat yang menghidangkan burger didalam menu harian mereka.

   Restoran makanan segera terkenal yang paling awal dibuka di Malaysia ialah A & W di Batu Road, Kuala Lumpur pada tahun 1963. Pada masa itu, belum ada seorang pun peniaga burger tempatan yang berani mencuba untuk memulakan perniagaan burger di sekitar ibu kota Kuala Lumpur. Rakyat Malaysia pada dasarnya telah melihat menu atau hidangan burger dan sosej buat kali pertama  di restoran A&W Kuala Lumpur. Namun pun begitu, sambutan awal menu burger dan sosej dikalangan penduduk disekitar Kuala lumpur tidaklah begitu menggalakkan kerana masih kurang promosi dan pengiklanan yang lemah oleh syarikat restoran tersebut. Untuk makluman, rata-rata penduduk Malaysia pada masa itu masih belum ramai yang mampu untuk memiliki television ataupun radio. Malah stesen radio dan television juga masih dikawal oleh pihak kerajaan dan belum ada lagi pembabitan dari pihak swasta yang diberi lesen untuk beropesari. 

   Setelah promosi dan pengiklanan dijalankan melalui van bergerak di seluruh kawasan Kuala lumpur, barulah ramai penduduk disekitar ibu kota telah berani mencuba hidangan burger dan sosej yang ditawarkan oleh pihak restoran A&W. Setelah hampir 7 tahun pihak restoran A&W menyediakan menu burger dan sosej, barulah wujud persaiangan yang sihat dari anak tempatan Kuala Lumpur yang berani memulakan perniagaan burger. Kehadiran mereka menarik perhatian masyarakat setempat untuk mencuba sendiri hasil tangan dan kreativiti dalam penghasilan burger buatan anak Malaysia. Dengan ini bermulalah sejarah burger di Malaysia apabila ramai anak muda tempatan yang berani memceburkan diri dalam dunia perniagaan burger. 

   Jenama burger Angus adalah jenama yang pertama kalinya dibawa masuk dari republik Singapura untuk pasaran burger disekitar Kuala Lumpur dalam tahun 1970. Lokasi utama untuk penjual burger mesti berada di kawasan ibu kota Kuala Lumpur terutamanya Jalan Pudu, Jalan Chow Kit dan Jalan Ampang. Penjual burger selalu memilih perhentian bas dan kawasan pasaraya kerana lokasi ini merupakan tempat perhatian dan tumpuan orang ramai untuk mendapatkan barangan keperluan harian. Setiap penjual burger pada masa dahulu perlu berani dan mempunyai semangat yang kental untuk memulakan langkah menjual burger dikawasan awam. Mereka telah mencipta satu fenomena baru di kawasan ibu kota dengan menolak “Stall Burger” yang disimpan di belakang rumah kedai atau dilorong-lorong jalan utama. 


  Salah satu cerita yang menarik telah dikongsi oleh seorang blogger yang bernama Saifuddin B Yaakub di dalam blognya (http://saifudin-mtb.blogspot.com/2010/12/nostalgia-burger-di-alor-setar) menyatakan bahawa Megat Shaharin adalah penjual burger yang pertama di Alor Star berhampiran dengan pejabat pos di Jalan Tunku Ibrahim. Beliau memulakan perniagaan burger sejak tahun 1975 dan menggunakan jenama Fitzpatrick untuk kepingan daging burger. Pada masa itu hanya beberapa pelanggan sahaja yang akan membeli dan makan burger kerana masih ada halangan untuk mempengaruhi masyarakat di sekitar Alor Star. Penduduk Alor Star masih memerlukan nasi sebagai makanan tradisional untuk makan tengah hari dan makan malam. 


BERSAMBUNG..................

SEJARAH PENGASAS YAZID BURGER



Nama saya ialah Abu Yazid Bin Abdul Kadir. Umur saya ialah 35 tahun dan berasal dari Kampung Sri Kinta, Ipoh, Perak. Saya anak yang ke-7 dari 13 orang adik beradik. Ibu saya bernama Hj Saodah Bt Hj Harun merupakan seorang suri rumah sepenuh masa dan telah mendidik 9 orang lelaki dan 4 orang perempuan. Ayah saya bernama Hj Abdul Kadir B Hj Talib merupakan seorang peniaga sayur di Pasar Besar Ipoh dan juga seorang tenaga pengajar di sebuah sekolah agama rakyat Kampung Sri Kinta. 

Sejak dari umur 6 tahun lagi, saya telah didedahkan dengan selok belok perniagaan sayur di pasar besar. Setiap hujung minggu atau musim cuti sekolah, pasar besar Ipoh adalah tempat untuk saya menimba ilmu perniagaan yang akan diajarkankan oleh ayah saya. Semasa umur 7 tahun, saya telah menghafal sifir 25 dan sudah pandai menggunakan penimbang untuk menentukan harga kepada pelanggan yang datang membeli sayur di gerai ayah saya. Sejak itu, ramai makcik-makcik dan pakcik-pakcik di sekitar bandaraya Ipoh yang datang ke Pasar Besar  akan lebih suka berurusan dengan saya kerana mereka ingin menguji atau melihat kebolehan saya menjalankan perniagaan bersama ayah saya.

Sepanjang persekolahan rendah dan menengah, subjek matematik adalah yang paling saya minat dan mahir. Ramai kawan-kawan yang suka bertanyakan soalan berkaitan matematik kepada saya. Pada tahun 1997, saya telah dianugerahkan pelajar terbaik matematik di Sekolah Menengah Kampung Pasir Puteh, Ipoh. Hadiah ini paling bermakna kepada ibu bapa saya kerana mereka telah memberi pendedahan awal ilmu perniagaan yang utama iaitu matematik. Setelah tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) saya telah diberi kepercayaan oleh ayah untuk menguruskan sendiri perniagaan keluarga menjual sayur di Pasar Besar Ipoh.

Pada tahun 1998, saya telah melanjutkan pelajaran di Institut Teknologi Mara cawangan Segamat dan mengambil jurusan Diploma Perakaunan. Di sana, saya telah di dedahkan dengan ilmu berkaitan perniagaan yang lebih mendalam dengan pelbagai subjek yang akan di nilai setiap hujung semester. Keghairahan menjalankan perniagaan seperti menjual burger dan menjual pakej pelancongan kepada para pelajar telah menyebabkan saya terpaksa berhenti pengajian pada tahun 2002 dengan berbaki 5 subjek sahaja untuk memiliki sekeping Diploma. Keputusan ini telah mengecewakan harapan keluarga terutamanya ibu bapa yang ingin melihat kejayaan saya memiliki pendidikan pada masa hadapan.

Pada tahun 2003, saya telah diterima melanjutkan pengajian Diploma Pengurusan Pelancongan di Universiti Teknologi Mara Pulau Pinang. Kali ini saya berazam untuk fokus kepada pelajaran dan berjaya menghabiskan pengajian saya pada tahun 2006. Kemudian pada tahun 2007, saya berhijrah ke Kuala Lumpur untuk memulakan kerjaya sebagai Pengendali dan Penjual pakej pelancongan di Maslin Travel Management & Services. Hanya 2 bulan sahaja saya dapat bertahan dengan syarikat tersebut sebelum saya menjual burger di Taman Permata, Kuala Lumpur.

Pada tahun 2008, saya dengan rela hati telah melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah Pengurusan Pelancongan di Universiti Teknologi Mara Shah Alam. Masalah kewangan semasa melanjutkan pelajaran, menyebabkan saya mengeluarkan keputusan untuk membuat dua bidang di dalam satu masa. Pada waktu siang, saya akan pergi ke kuliah dan pada waktu malam pula, saya akan menjual burger di Jalan Pualam 7/32, seksyen7, Shah Alam. Ilmu perniagaan yang diwarisi kini telah dikembangkan kepada bidang masakan iaitu menjual burger buatan sendiri dengan menghasilkan burger seperti burger satay, burger cendawan, burger blackpepper, burger tom yam, burger rending dan burger kambing. 

Mendapat restu dari ibu bapa untuk menjalankan perniagaan pada belah malam telah memberi semangat kepada saya untuk melanjutkan ke peringkat sarjana. Akhirnya, pada tahun 2010 saya telah melanjutkan pelajaran di Management And Science University dan mengambil jurusan Master in Business Administration. Akhirnya cita-cita ayah saya untuk melihat salah sorang anaknya memiliki sarjana telah tercapai….

Pada tahun 2012, saya telah menghasilkan burger bersaiz mega yang pertama di Malaysia untuk dinikmati oleh peminat burger disekitar Shah Alam dan Kuala Lumpur. Kelainan yang saya bawa kepada peminat burger di Malaysia telah membuka mata ramai penjual burger yang sebelum ini lebih gemar menjual burger yang bersaiz kecil. Melalui idea yang di anggap ‘gila’ dan ‘mengarut’ telah mengubah kedudukan ekonomi saya dan juga ahli keluarga saya.

Saya telah menubuhkan Yazid Burger Sdn Bhd untuk melancarkan lagi perjalanan perniagaan burger di samping itu dapat meneroka pasaran yang lebih luas selain dari pasaran Shah alam. Saya menyewa di Lot 2, S-G 4, Kompeks Perniagaan Anjung 7, Seksyen 7, 40000 Shah Alam untuk dijadikan ‘R & D Kitchen’. Saya telah menghasilkan roti burger yang beraneka rasa seperti Oregano, Honey Oat, Garlic, Wholemeals, dan Onion. Saya juga turut menganjurkan pertandingan makan burger yang pertama di Shah Alam dan di adakan setiap malam minggu di Medan Selera Anjung 7. 

Setelah berkahwin dengan Noor Fadzilah Bt Abd Hamid pada Disember 2012, saya telah membuat keputusan berpindah ke Kota Kinabalu, Sabah untuk mengembangkan perniagaan burger. Pada bulan Jun 2013, secara rasmi saya telah memulakan perniagaan burger di Putatan Square dengan menyewa kiosk dari seorang penduduk tempatan Sabah. Saya juga telah menjalankan kajian untuk menghasilkan burger dari sumber laut seperti burger ikan, burger udang, burger ketam, burger sotong, burger lobster dan burger rumpai laut.




Setelah berpengalaman lebih 16 tahun menjual burger, saya sedang mengumpul maklumat untuk menulis buku tentang  sejarah burger di Malaysia. Saya juga mengadakan seminar, bengkel dan kursus kepada para usahawan baru yang ingin menceburkan diri didalam perniagaan burger sama ada menggunakan stall, atau lori dan atau beroperasi di restoran. Pada tahun 2015 ini, saya berkeyakinan untuk mengembangkan perniagaan yang sedia ada kepada peringkat yang lebih selamat dengan menyertai perniagaan insuran. 

Perniagaan insuran telah menjadi perbincangan yang hangat dikalangan sahabat handai saya supaya tidak terlalu lama untuk melibatkan diri dengan jenis perniagaan ini. Setelah dikaji dan dinilaikan, memang perniagaan ini selari dengan perniagaan yang saya sedang jalankan. Jaringan kenalan yang ada telah memberi galakan untuk mencuba sesuatu yang baru pada diri sendiri. Matlamat utama saya untuk perniagaan insuran ini ialah menginsurankan sendiri para pekerja saya, bakal-bakal pengandali francais saya, ahli keluarga yang belum di insurankan dan menjual insuran sambil dapat makan burger secara percuma di semua rangkaian YAZID BURGER…

Yazid Burger Sdn Bhd sedang bekerjasama dengan Persatuan Orang Kurang Upaya Wilayah Persekutuan untuk membuat kajian penglibatan golongan OKU di dalam industry makanan jalanan terutamanya Keusahawanan Burger. Kajiaan ini juga dijadikan topik utama oleh saya untuk menyambung pengajian peringkat phd di salah satu universiti tempatan. Kertas cadangan masih sedang dibincangkan oleh pihak universiti dan saya sedang menunggu keputusan untuk menjalankan kajian tersebut. 

Saya memerlukan sumber kewangan yang lain untuk meneruskan pengajian ini. Saya telah mencabar diri dan kemampuan sendiri untuk tidak meminta sebarang tajaan dari keluarga ataupun pihak kerajaan. Di harap dengan penglibatan saya dengan perniagaan insuran akan memberi kejayaan kepada keluarga dan syarikat saya iaitu Yazid Burger Sdn Bhd. 

SEMINAR KEUSAHAWAN BURGER PROFESSIONAL




PERHATIAN!!!!!!!!!!


Kepada seluruh penjual burger yang berada di semenanjung Malaysia dan termasuk Sabah dan Sarawak, anda dijemput hadir ke seminar KEUSAHAWAN BURGER PROFESSINAL yang di anjurkan oleh YAZID BURGER SDN BHD dengan kerjasama dari  PERSATUAN USAHAWAN BURGER MALAYSIA ...


Seminar ini akan di adakan selama 1 hari sahaja.


SEMINAR INI ADALAH PERCUMA.....


HUBUNGI  EN.ABU 019-6888709 untuk pendaftaran.

Menyingkap Sejarah Burger Dunia

Pendahuluan


Jerman adalah negara pertama di dunia yang menggunakan perkataan "Burger" semasa Perang Dunia II. Bahan asas yang biasa digunakan oleh tentera Jerman pada masa itu ialah roti dan potongan daging. Menu sederhana ini dapat memberikan tenaga yang mencukupi seperti protein, karbohidrat dan kalsium untuk terus hidup di medan pertempuran. Mereka harus melakukan perjalanan yang jauh dan menjelajah banyak Negara di Eropah untuk menakluk semua sumber-sumber yang penting seperti makanan, mineral, minyak, dan kayu untuk memenuhi keperluan angkatan tentera mereka. 

Selepas tamat Perang Dunia II,  Amerika Syarikat menjadi pemimpin dalam perdagangan ekonomi di seluruh dunia dan mengakibatkan makanan segera telah berkembang dengan lebih pesat. Makanan burger adalah yang paling popular di Amerika Syarikat kerana ia adalah sama dengan sandwich yang mereka selalu makan untuk menu sarapan harian mereka. Bahan-bahan yang digunakan lebih estetik kerana mereka meletakkan lebih banyak sayur-sayuran seperti salad, bawang, tomato dan timun untuk memberi khasiat yang tinggi dalam diet harian. Di samping itu juga mereka menambah perasa yang menarik seperti sos tomato, mustard, mayonis, dan keju untuk menarik minat golongan kanak-kanak supaya dapat menghabiskan hidangan burger tersebut. 

Rakyat Amerika Syarikat berpendapat bahawa mereka adalah yang pertama untuk menggabungkan dua keping roti dan stik daging cincang ke dalam "sandwich hamburger" dan menjualnya. Idea ini pertama kali dibayangkan dalam tahun 1920-an oleh rangkaian restoran Istana Putih dan visioner Edgar Waldo "Billy" Ingram, dan telah disempurnakan oleh McDonald pada 1940-an. Kemudian Syarikat Makanan Segera iaitu Mcdonald telah memulakan langkah yang bijak untuk menghasilkan burger patty dalam skala yang lebih besar dan menyediakan hidangan burger untuk sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam. Statistik Makanan Amerika pada tahun 2000 menunjukkan bahawa rakyat Amerika Syarikat rata-rata makan tiga biji burger setiap minggu. 

Reka Cipta 


Penemuan mesin pengisar daging yang pertama berlaku pada abad ke-19 oleh seorang jurutera Jerman yang bernama Karl Drais. Sebelum masa ini, daging akan dicincang dengan menggunakan pahat khusus untuk tujuan melembutkan dan menghancurkan daging didalam penghasilan produk makanan seperti stik dan sausage. Proses ini sangat terbatas kerana jumlah daging lembu yang banyak dan intensif kerja manual masih diguna pakai. 

Kemungkinan besar dengan penemuan pengisar daging dapat menyumbang secara langsung untuk mempopularkan Hamburg steak dikalangan rakyat Amerika pada masa itu.  Dalam masa yang sama, Hamburg stik dapat mengubah polar pemikiran rakayat Amerika yang amat memusuhi askar Jerman secara perlahan-lahan menerima sebarang kemudahan teknologi yang dihasilkan oleh Negara Jerman. Daging cincang juga telah banyak digunakan dalam makanan Amerika yang popular seperti hot dog, pizza, spaghetti dan burger. 

Satu lagi perkembangan yang memudahkan penemuan dan mempopularkan makanan burger adalah keupayaan yang meningkat untuk menghasilkan daging lembu melalui intensifikasi ternakan. Menjelang abad ke-19  semakin banyak tanah telah diterokai bagi tujuan pembukaan ladang ternakan lembu. Sesetengah rakyat Amerika merebut peluang untuk menjadi usahawan ternakan lembu dan lahirlah syarikat terkenal seperti America Dairy Farm dan Amerika Fresh Farm di Texas. Syarikat-syarikat ini dapat memberi peluang pekerjaan yang luas kepada penduduk tempatan dan semakin ramai orang telah diambil bekerja sebagai “koboi” sepenuh masa. Sehinggalah  Amerika Syarikat menjadi salah satu pengeluar daging lembu yang terbesar di dunia. 

Bahan-bahan 


Biasanya sebiji burger dapat dihasilkan dengan hanya sebiji roti dan sekeping daging lembu. Selain dari daging lembu, burger juga boleh dihasilkan dari daging ayam belanda, daging ayam, daging burung unta dan daging rusa. Penghasilan burger pada masa dahulu amat bergantung rapat dengan sumber bahan mentah yang ada di sesuatu tempat. Sebagai contoh di Amerika Syarikat lebih gemar menggunakan Ayam Belanda dari menggunakan ayam kampung. 


Dalam tahun 1930-an  pengetahuan untuk membuat burger semakin meningkat setelah mendapat kritikan dan komen-komen yang mempengaruhi citarasa penduduk Amerika Syarikat. Sesetengah tukang masak menyediakan roti mereka dengan menambah beberapa bahan seperti telur dan serbuk pelembut roti untuk mengasilkan roti yang lembut dan berkualiti. Mana kala dalam penghasilan kepingan daging burger, mereka telah masukan garam,lada dan bahan yang lain seperti pasli, bawang, kicap, sos Thousand Island, bawang campuran sup, atau sos Worcestershire. 


Pada tahun 1869 seorang usahawan yang bernama Henry John Heinz di Sharpsburg, Pennsylvania telah menghasilkan sos tomato secara komersial untuk pasaran seluruh Amerika Syarikat. Rakyat Amerika Syarikat sangat menyukai rasa sos tomato yang dihasilkan oleh Heinz kerana rasanya yang manis dan masam. Sehingga hari ini, rakyat Amerika masih menikmati burger dengan bawang yang diiris halus atau dipotong bulat dan menggunakan sos tomato sebagai sos utama selain dari sos keju.


 Pengkomersilan 


Awal abad ke-20 menyaksikan keperluan untuk menyediakan makanan bagi orang yang tinggal di pusat-pusat bandar yang sangat produktif dengan kepadatan penduduk yang tinggi. Hidangan Burger amat bersesuaian dengan peredaran masa apabila pelanggan perlu makan  dan mencari hidangan yang "cepat" dan "murah". Kemajuan teknologi dalam bidang pengawetan makanan, dan juga peningkatan dalam pengeluaran pertanian dan pengangkutan, dapat membantu pengusahan makanan segera seperti Mcdonald, Carl’s Junior, Wendy’s dan Sonic untuk menyediakan hidangan burger dalam masa yang singkat disetiap premis atau rangkaian restoran mereka. 


Masyarakat Amerika kontemporari juga menyaksikan penciptaan makanan segera baru yang berasal dari masakan tradisional pelbagai kumpulan etnik dari seluruh dunia. Sebagai contoh, pendatang Jerman Charles Feltman telah mencipta “hot dog” atau sosej pada tahun 1867 di warungnya di Pulau Coney, New York. Teknik penghasilan sosej oleh Charles Fletman hanya mengabungkan frankfurter dengan roti dan ternyata ianya amat berkesan dan laris di pasaran Amerika Syarikat.  

Begitu juga dengan pendatang Itali yang menjual ais krim dengan menggunakan kereta di tepi jalan atau di restoran-restoran mereka. Penghasilan aiskrim secara komersial adalah faktor pembantu kepada pengembangan makanan yang menyediakan hidangan burger di Amerika Syarikat.  Jelas sekali Syarikat makanan segera mengambil kesempatan untuk menyediakan aiskrim sebagai pencuci mulut kepada para pelanggan selepas mereka menikmati hidangan burger. Sehingga hari ini, kita masih lagi dapat lihat hidangan burger dan aiskrim disetiap rangkaian makanan segera yang ada di seluruh dunia termasuklah di Negara kita.