Panduan Memulakan Perniagaan Burger

Makin hari makin ramai pulak yang bertanya untuk mengetahui selok belok perniagaan buger.Di sini, saya ingin berkongsi sedikit ilmu pengetahuan untuk memulakan perniagaan buger secara 'cost effective'. Perkara-perkara yang perlu kita fikirkan ialah:

1) Modal

Modal untuk memulakan perniagaan buger biasanya di bawah RM1000. Dengan seribu ringgit, kita bole dapat peralatan buger, menu, dah stok awal.Konsep untuk modal RM1 ribu bertemakan pasar malam. Pakai khemah atau payuung dan meja lipat. Bagi yang inginkan kesempurnaan untuk memulakan perniagaan buger, modal yang layak diperuntukan ialah RM5 ribu. Dengan modal RM5 ribu, kita bole membeli stall stainless steal, freezer, genarator, menu, peralatan buger dan stok awal.Anda tidak di galakkan untuk membeli sebarang francais buger kerana pelbagai masalah yang akan timbul selain dari keuntungan yang sedikit. Malah modal yang diperlukan untuk membeli sesuatu francais buger adalah lebih dari RM10 ribu.

2) lokasi

Lokasi adalah penentu untuk sesuatu perniagaan buger itu akan maju atau tidak. Pemilihan lokasi adalah amat penting dan mestilah berdasarkan laluan yang strategik. Contohnya di kawasan taman, 7-Eleven, jalan masuk dan lain-lain lagi. Anda dilarang untuk memulakan perniagaan buger dikawasan yang lebih dari 5 peniaga buger.Sebagai contoh di kawasan Bintang, Seksyen 7. Lebih dari 10 peniaga buger yang bertumpu di kawasan ini. kesannya akan dapat dilihat melalui jualan dan keuntungan.

3) Menu dan Harga

Harga adalah faktor utama untuk menarik hati pelanggan datang membeli buger. Menu yang attractive dan kreatif akan memberi lebih kefahaman kepada pelanggan kita. Biasanya, kita mesti membuat perbandingan harga dengan peniaga buger yang lain sebelum kita memulakan perniagaan buger. Pemilihan competitors untuk membuat perbandingan harga biasanya lebih dari 5 peniaga buger. Selain dari tu, harga biasa yang selalu peniaga buger gunakan ialah harga genap seperti RM 2.40, RM 2.60 atau RM3.00. Jikalau kita menggunakan harga ganjil, anda dinasihatkan untuk menyediakan duit syiling yang lebih.

4) Pembekal

Salah satu faktor yang penting untuk memulakan perniagaan buger ialah senarai pembekal atau pengedar yang berhampiran dengan kita. Pengedar barangan buger adalah amat terhad di sesetengah kawasan khasnya di luar bandar. Biasanya roti buger yang paling susah untuk diperolehi semasa menjalankan perniagaan buger. Di antara pembekal yang selalu saya jumpa ialah WanMart seksyen 17, Iwani, dan lain-lain lagi.

5) Peralatan

Peralatan yang digunakan mesti bersesuaian dengan modal yang ingin kita laburkan.Senarai peralatan peniaga buger yang selalu digunakan:

- Griddle (kuali leper)- dapur- tray- botol sos- scrapper- smasher- tab atau balang mayonis- tab atau balang majerin- lampu kalimantang- frame- pisau- chopping board- gutter- bekas untuk sayur.

Kepada sesiapa yang ingin mendapatkan lagi maklumat tentang perniagaan buger, sila hubungi saya 019 688 8709. en yazid.

10 comments:

ctn0 said...

hye..

1st time rase burger yazid ni mmg sedap..sos blackpepper tu sgt2 sdap..harap2 ad improvement n ad menu yg lg special lpas ni..

homemade special edition tu mcm mne ye?

last but not least..i nk tawu jgak charge delivery tu mcm mne ek sbenanye..sbb harge dlm menu online ni lain drpd harge dlm resit i.

Unknown said...

Burger special edition nie kami taruh sos Tobasco n Mustard.. yang lain semua sama...
pasal delivery lak, kami charge RM1 per delivery dan minimun orger 3 biji buger..pasal menu tu, dalam blog nya harga lama dan kami dah inform awal2 kat dalam comment.. skang kami pakai harga yang ada kat stall..
Kami mencadangkan agar syafic menukar cara pembelian melalui kupon..untuk mendapatkan harga yang murah..dan akan mendapat sehelai baju percuma..

Anonymous said...

a'kum abu

ni aku laa ajie..

mmg best burger hang.. bini aku siap mengidam lagi, silap semalam beli dua burger je.. sepatutnye beli lapan bijik burger.. haha.. kitorg mmg hantu burger..

all the best abu.. nnt jumpa lagik..

Rayyker said...
This comment has been removed by the author.
ADMIN said...

@Moosawer Rahim Thx for your concern..

Azzahairi Sulaiman said...

Burger yang dihasilkan mestilah sedap bukan main letak jer. Bisnes burger memang menguntungkan jika kena caranya anda akan berjaya menjadi usahawan burger

Unknown said...

Saya baru nk bukak kedai burger bulan depan...amatlah suka jika tuan detailkan lagi tentang bisnes burger ini...huhu..terima kasih..

Unknown said...

Saya baru nk bukak kedai burger bulan depan...amatlah suka jika tuan detailkan lagi tentang bisnes burger ini...huhu..terima kasih..

Zul said...

Nak cuba jual burger arnab sebagai menu special gerai burger anda? Boleh hubungi kami di www.facebook.com/zarabbitfarm atau hubungi 012-6075703 (zul).

Whats app pun boleh..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Kalau burger sedap.Memang ramai yang nak datang beli. Semoga terus berjaya.

 
  • Yazid Burger Bakar © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes